In mei 2014 gaf het schoolbestuur IJsselgraaf aan dat ze de basisschool in Velswijk moesten sluiten door een teruglopend aantal leerlingen. Daarop zijn de ouders in actie gekomen en hebben ze samen een reddingsplan gepresenteerd. Er blijken wel degelijk meerdere mogelijkheden te zijn om de school in stand te houden en over te dragen naar een ander schoolbestuur. Zowel de huidige als toekomstige wetgeving biedt hiertoe ruimte en daarmee wordt aan de belangen van alle betrokken partijen tegemoet gekomen. Daarom konden ouders, het schoolbestuur en de wethouder hiermee instemmen. Echter vlak voor de zomervakantie gaf het huidige schoolbestuur aan deze toezegging niet na te komen. Dit heeft wederom geleid tot enorme onrust onder ouders en kinderen van de Velswijk.

De Gemeenteraad van Bronckhorst heeft het initiatief van de ouders met verschillende moties ondersteund. Ze gaven daarbij de onderwijswethouder dhr. Engels de opdracht om dit proces goed te begeleiden en ervoor te zorgen dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. Wethouder Engels kon de moties volledig ondersteunen en heeft toegezegd al zijn in vloed aan te wenden om dit goed te regelen.
Waarom is het voortbestaan van de school in Velswijk zo belangrijk?
Overdracht van de school geeft bestaanszekerheid voor langere termijn. De school kan dan tenminste 10 jaar open blijven. Daarbij willen ze samen met de ouders, die zeer betrokken en actief zijn, het onderwijs een nieuwe impuls geven. Zodat het een bloeiende school wordt die ook weer nieuwe leerlingen aantrekt.

De basisschool in Velswijk is belangrijk voor de leefbaarheid van deze kleine kern. Het zal voor jonge gezinnen aantrekkelijker zijn om hier te komen wonen. Maar het versterkt ook de gemeenschapszin in de Velswijk. De school is een belangrijke ontmoetingsplaats niet alleen voor ouders en kinderen maar voor alle inwoners.

De nieuwe wet passend onderwijs gaat er van uit dat meer kinderen in hun eigen woon- en leefomgeving naar school moeten kunnen gaan. Deze plattelandsschool zal met goede ondersteuning en begeleiding aan meer kinderen een goede en veilige schoolplek kunnen bieden. Dit is niet alleen fijn voor betreffend kind en de ouders. Het levert de school ook extra inkomsten op!

Sluiting van de basisschool Velswijk is kapitaalvernietiging. Immers in 2006 is er nog een nieuwe moderne school gebouwd. Een forse investering voor de gemeente die alleen gedaan wordt als er een toekomstperspectief is. De school is nu nog geen 8 jaar oud en zou tenminste 30 jaar mee moeten gaan.

Het kan dus waarom dit niet doen? De onderwijswethouder dhr. Engels(D'66) was positief en D’66 roept altijd groot voorstander te zijn van investeren in jeugd en onderwijs. Dus wethouder maak u sterk en wendt uw invloed aan voor het behoud van de basisschool in Velswijk. Laat zien dat ouders en bewoners kunnen rekenen op hun bestuurders!

Titus Smit, Schuttestraat 14, Vorden
Namens gemeenteraadsfracties Bronckhorst GroenLinks, GBB en VVD